آب انبار حاجی محمد ابراهیم یزد در فهرست ثبت آثار ملی قرار گرفت


معاون ميراث‌فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد از به ثبت رسیدن آب انبار حاجی محمدابراهیم شهرستان یزد در فهرست آثار ملی کشور خبر داد.


"نیکزاد" افزود: این بنا مربوط به دوران متاخر اسلامی (اواخر قاجار) است و وجه تسمیه آن نیز متاثر از نام بانی این آب انبار می‌باشد.


به گفته وی مالکیت این بنا وقفی است و با مصالح آجر، خشت، سنگ، ملاط گل و گچ و ساروج ساخته شده و دارای عناصر تزئینی به صورت آجرکاری در نماهای ورودی و گنبد می‌باشد.


"نیکزاد" بابیان اینکه این اثر تاریخی به شماره 29978 به ثبت آثار ملی کشور رسیده است افزود: از آنجائی که آب انبارها نه تنها نقش بسیار مهمی در ذخیره آب و بهره برداری ازآب خنک داشته، سمبل آب و شهر و آبادی نیز به حساب می‌آیند


وی افزود: ویژگی منحصر به فردی که این بنا نسبت به بناهای مشابه دارد، داشتن دو قسمت مجزای زرتشتی و مسلمان است که کمتر جائی به این مورد برمی‌خوریم.


"نيك‌زاد" همچنین در مورد مشخصات اين بنای قدیمی افزود: ورودی بنا در ضلع شرقی واقع گردیده و دارای ایوانی است که سقف آن ضربی باقوسی جناغی است. در نماکاری انتهای ورودی هم لچکی‌هایی به صورت خفته راسته جناغی کار شده. بعد از ایوان به محوطه ورودی می‌رسیم که سقف آن به دلیل استفاده از نور و روشنایی آب انبار روباز ساخته شده است.


وی در این خصوص ادامه داد: این بنا دارای دو قسمت مجزا است که یک طرف آن برای مسلمان و یک طرف هم برای زرتشتی بوده است. در بالای قسمت انتهای ورودی مسلمانان سنگ نوشته‌ای وجود داشته که اکنون در سر جای خود نیست. در هر دو قسمت مسلمان و زرتشتی بعد از طی 29 پله به پاشیر می‌رسیم که دارای سقف گنبدی شکل چهار بخشی است. از ابتدای ورودی تا محوطه پاشیر هم دارای سقف رومی پوش باقوس جناغی است.


همچنین این بنا دارای چهار بادگیر چهار طرفه دوطرفه با پلان چهار ضلعی می‌باشد که در چهار جهت اصلی احداث گردیده است. گنبد آب انبار هم دارای تزئیناتی باآجر فرش است که به صورت جناغی شکل اجراشده است.


معاون ميراث‌فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد در مورد نوع بهره برداری اثر نیز اظهار داشت: از این آب انبار قبلا برای ذخیره آب مصرفی عابران خصوصا کشاورزان استفاده می‌شده است ولی هم اکنون بلااستفاده می‌باشد.


آب انبار تاریخی و قدیمی حاجی محمد ابراهیم در شهر یزد، در محله کسنویه قرار دارد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا